עץ הווה ממוקד- כלי לבחינת בעיות שורש

מאת: אילן רני, 

פעמים רבות אנחנו נתקלים בתוצאות לא רצויות.  

ישנה דרך לנתח את הגורמים שהובילו לתוצאות הללו.

אמנם אני לא חושב שבאמת יש לנו שליטה עלל התוצאות, אלא רק על הפעולות שלנו,
אבל עדין, השיטה שמציעים בועז רונן ושמעון פס מצאה חן בעיני.
הנה היא לפניכם:

המכירות בירידה? 
נטישת עובדים גבוהה? 
רווח עסקי נמוך? 

אנו נתקלים בבעיות חדשות לבקרים, אולם האם באמת אנחנו מצליחים לאתר את הגורמים האמיתיים לאותן בעיות? 

ישנן תשובות רבות לשאלה "מדוע המכירות בירידה?":
השוק בהאטה
המתחרים גונבים נתחי שוק
המוצרים שלנו לא עדכניים 
ועוד, ועוד...
אולם מה מתוך שאלות אילו אכן רלוונטי לארגון שלכם? 
ושאלה נוספת, מהן הסיבות והגורמים לבעיות אלו? 
האם ישנן גורמים שמשפיעים על מספר בעיות? 
והכי חשוב- מה אתם יכולים לעשות בכדי לטפל בגורמים למצב? 

הכלי "עץ הווה ממוקד", יוכל לסייע לנו לזהות את גורמי הבעיה, ולהחליט במה לטפל וכיצד. 
עץ הווה ממוקד, הינו דיאגראמה המאפשרת להציג את כלל הבעיות, ולהגדיר את הגורמים לה, בצורה קלה ופשוטה. 
להלן דוגמא לעץ הווה ממוקד חלקי של אחת מקופות החולים בארץ

 

לאחר שרטוט התרשים, ניתן לראות האם ישנן גורמי שורש שמשליכים על מספר בעיות בארגון, וכן לקבל החלטה באילו מבעיות השורש יש לטפל, ובאיזו עדיפות. 

כללים לכתיבת תרשים עץ הווה ממוקד:

רשמו רק עובדות!
נסו למצוא את כל הגורמים להיווצרות הבעיה
אם חסרה לכם אינפורמציה לביצוע התהליך, בדקו אותה ורק אחר כך המשיכו בתרשים.
אל תעצרו באמצע- המשיכו את התהליך עד למציאת גורמי השורש הבסיסיים.
לאחר מציאת גורמי השורש, בצעו תעדוף והגדירו את כמות המשאבים (לו"ז, תקציב, כ"א, ציוד...) לצורף פתרון בעיית השורש
בנו תכנית עבודה לפתרון הבעיה
עקבו אחר התהליך וודאו שאכן הטיפול בגורמי השורש פותר או מקטין את הבעיה, אם המצב לא כך- אז כנראה ששרטוט "עץ הווה ממוקד" היה חלקי.
תוכלו לקרוא על השימוש בכלי באופן מעמיק בספר "ניהול ממוקד, לעשות יותר עם מה שיש", מאת בועז רונן ושמעון פס.

ספר מצוין לטעמי.
בהצלחה.

שתפו את המאמר