מנהיגות מתחילה בכיור

מאת: אילן רני, מנכ"ל רניהול.

"מנהל טוב יודע לשלב בין יכולות ניהוליות ליכולות מנהיגותיות"
זה משפט שאני משמיע בפני כל פורום ניהולי שאני מרצה בפניו.
הבעיה שהמשפט הזה מכיל בתוכו כל הרבה תובנות שאי אפשר להבין כבר בשמיעה הראשונה (ולכן אני מלמד קורסים של 100 שעות על מנהיגות וניהול).
 
מבלי להכנס להגדרות הפורמאליות של "ניהול ו"מנהיגות" אני יכול להגיד לכם שיש תחום אחד שבלעדיו אין סיכוי להפוך להיות מנהיגים ומנהלים מוצלחים.
 
כדי להבין על מה אני מדבר, אספר לכם על מקרה ששמעתי:

שלשום העברתי סדנא בנושא ניהול ומנהיגות בארגון.
באותו ארגון יש מטבח קטן, ובו עובדים מכינים לעצמם את הארוחות שלהם (אילו שלא יוצאים לאכול במסעדות מסביב).
לאחר שגמרו לאכול הם מניחים את הכלים המלוכלכים בכיור.
בסוף יום העבודה מגיעה מנקה שתפקידה בנוסף לניקוי המשרד גם לנקות את הכלים המלוכלכים בכיור.
במהלך הסדנא, סיפר לי אחד העובדים שהוא נוהג לרחוץ את הכלים שהוא משתמש בהם, ולא להשאיר אותם למנקה.
כשהוא עושה זאת, ניגשים אליו עובדים אחרים ושואלים אותו למה הוא רוחץ את הכלים שהוא לכלך, שהרי יש מנקה שעושה את זה.
והוא אומר להם שלנקות את הכלים לוקח בדיוק 3 דקות, ואין לו שום בעיה עם ניקוי הכלים שאכל מהם, ואם כל אחד ידאג לנקות את הכלים שלו, סביבת העבודה שלהם תהיה הרבה יותר נעימה (ופחות מסריחה מכלים מלוכלכים).
 
חשבתי על מה שהוא אמר לי, וקישרתי זאת מיידית למנהיגות.

כמנהיגים וגם כמנהלים, אחרים מסתכלים עליכם!
הם בוחנים אתכם ולומדים את צורת ההתנהגות שלכם.
מה שאתם כמנהלים עושים, מחלחל (חלחול) לעובדים שלכם!
 
אחד הדברים הראשונים שהעובדים שלכם בודקים הוא: הדוגמא האישית שלכם!
האם מה שאתם דורשים מהם גם אתם מקיימים?
לשמש דוגמא אישית מתחיל בדברים הקטנים!
הכל מתחיל בדברים הקטנים
 
למשל: 

  • לנקות אחריך כלים שלכלכת ולא לחכות שאחרים ינקו אחריך.
  • להרים לכלוך שראית במסדרון ולא לדלג עליו כאלו לא ראית
  • להזיז ארגז שחוסם מעבר
  • לעזור למישהו שצריך לסחוב משהו כבד (גם אם אתה מנהל בכיר).
  • כשלקוח נכנס למשרד ומבקש להגיע למישהו, לא לכוון אותו איך להגיע לשם, אלא ללוות אותו ולגשת יחד איתו ליעדו של ולוודא שהוא הגיע אליו.
  • לדאוג לצאת מוקדם לפחות פעם בשבוע ולהיות עם הילדים/בן/בת הזוג
  • להקדיש לעצמכם חצי שעה ביום לארוחת צהרים בנחת בלי טלפונים/מיילים/אסאמסים
  • להרים את העיניים מהמחשב כשעובד מדבר איתכם, להסתכל עליו ולהקשיב לו ברצינות.
  • להגיע בזמן לפגישות וישיבות!
  • בישיבות לא לפתוח סמארטפונים/לפטופים, אלא להיות נוכח בישיבה כל כולך, להקשיב ולהיות מעורב.
  • כשלקוח מתקשר ומבקש משהו, לדאוג בעצמכם לחזור ללקוח ולתאם מולו ציפיות ולא להפנות אותו בטלפון למישהו אחר ולשכוח ממנו.
  • לקחת אחריות על משימות שלכם ולא להפיל אותם על קולגות
  • לקחת אחריות על טעויות שלכם ולא לחפש אשמים (גם אם יש, לכם יש אחריות בכל מקרה)


אם אתם תשמשו דוגמא לאחרים בדברים הקטנים, יש סיכוי טוב שהם יתחילו להתנהג כמוכם.
כמנהלים, כמנהיגים וכהורים, שימו לב לדרך שבה אתם משמשים דוגמא לאחרים.
ותזכרו: אל תדרשו מאחרים דברים שאתם לא מסוגלים לעשות בעצמכם!
 
"נאה דורש-נאה מקיים".

אילן

שתפו את המאמר