אסרטיביות בעבודה

מאת: אילן רני,

אסרטיביות היא אחת התכונות הנעלות והמוערכות שכל אחד מאתנו היה רוצה לסגל.
רבים חושבים שאסרטיביות הינה תכונה נרכשת, שלא ניתן ללמוד אותה.
האמת שזה לא נכון.
ניתן ללמוד כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית, וכיצד לסגל התנהגות אסרטיבית.
ועוד סוד קטן- זה גם לא כ"כ מסובך, כל מה שצריך זה להבין את העקרונות של אסרטיביות, ומשם הדרך קלה למימוש אסרטיביות (באופן יחסי כמובן)

אז מה זו אסרטיביות?
אסרטיביות היא התנהגות תקשורתית בינאישית המאפשרת לנו להביע את הצרכים, הרצונות והבקשות שלנו, תוך עמידה על זכותנו ורגשותינו, וכל זאת מבלי לפגוע בצד השני.

אנו יכולים להבחין בין שלושה סוגי התנהגות תקשורתית בתחום הבינאישי:

  • אגרסיביות:
    התנהגות המבטלת את הצרכים והרצונות של הצד השני, וכופה עליו לבצע את רצונותינו ללא התחשבות בו.
    דימוי מתאים להתנהגות כזו הוא דימוי מעולם המים: אנשים אגרסיביים משולים לכרישים הטורפים מכל הבא ליד, ואפילו את בני מינם החלשים.
  • פאסיביות:
    התנהגות המאפשרת לצד השני לכפות עלינו או לדרוש מאתנו לבצע פעולות שונות, מבלי שאנו נביע את רצונותינו או דעותינו. בקיצור, לדכא את רצונותינו על חשבון הצרכים של הצד השני. ושוב לעולם המים: התנהגות פאסיבית מדומה לסרדינים, צפופים, בתוך שמן וללא יכולת לזוז.
  • אסרטיביות:
    הינה תכונה שמאפשרת לנו להביע את רצונותינו, דרישותינו ורגשותינו, ולגרום לצד השני לבצע את הרצונות שלנו, וזאת מבלי לפגוע בו.
    למעשה, בהתנהלות אסרטיבית, אנו מבצעים לעיתים מניפולציה על הצד השני, וגורמים לו לבצע את רצונותינו, מבלי שהוא ירגיש מושפל, או מדוכא.

אסרטיביות - אז איך עושים זאת:

אסרטיביות בעבודה היא תכונה חשובה מאוד עבור כל עובד – ובמיוחד עבור מנהלים. אנשים רבים משוכנעים שאסרטיביות היא תכונה שנולדים איתה – או שיש לך אותה או שלא.
אבל זה רחוק מהאמת. אסרטיביות בעבודה היא תכונה שבהחלט ניתן ללמוד ולתרגל עוד ועוד, עד שהיא הופכת לטבע שני של ממש – כאילו האדם נולד איתה.

אסרטיביות בעבודה הופכת את התקשורת בין העובדים ליעילה יותר, מתקדמת ונינוחה יותר. זה מכיוון שהתנהגות אסרטיבית מצד המנהל נוסכת בטחון בעובדים. העובדים מרגישים שיש מי שאחראי, מישהו בעל בטחון אשר מוביל את המערכת ואפשר לסמוך עליו.
לא רק זאת, אלא שעל ידי שימוש בטכניקות של אסרטיביות בעבודה, המנהל מעצים את העובדים שלו ונותן להם תחושה של עוצמה.

אסרטיביות בעבודה לעומת תוקפנות
אנשים רבים מנסים לאמץ אסרטיביות בעבודה אך למעשה מתבלבלים בין אסרטיביות לתוקפנות. הם צועקים על העובדים והקולגות שלהם, מתנהגים במרפקנות ויוצרים אווירה שלילית אשר מעכירה את העבודה. כשזה קורה, הם לא מבינים מדוע האסרטיביות המדומה הזו לא משיגה את מטרותיה וחווים תסכול רב אשר בדרך כלל מוביל אותם להתנהג בתוקפנות נוספת.
כך נוצר מעגל קסמים אשר מזין את ההתנהגות התוקפנית וחסרת היעילות.

לכן, חשוב מאוד לדעת להבדיל בין אסרטיביות בעבודה לעומת תוקפנות של ממש. אסרטיביות היא התנהגות אשר מכבדת את כל הצדדים. היא נובעת מתוך תחושת בטחון אמיתית והיא כוללת טון דיבור נינוח אך ללא חשש, שמירה על קשר עין ובעיקר – הימנעות מהתנהגות אלימה ולא מכבדת.

כיצד לאמץ אסרטיביות בעבודה
כאמור, אסרטיביות בעבודה היא תכונה שניתן ללמוד ולאמץ. להלן כמה כלים וכללים שיעזרו לכם להתחיל לתרגל התנהגות אסרטיבית.

כלל ראשון: הגדירו לעצמכם מטרה!

כל אדם שמתנהג באסרטיביות, יודע מה הוא רוצה להשיג. לא רק בטווח הקצר, אלא גם לאורך זמן.
לא ניתן להיות אסרטיבי, אם אתם לא יודעים מה ברצונכם להשיג.
אם לא הגדרתם לעצמכם מטרה, אין סיכוי שתוכלו באמת להיות אסרטיביים.
ולכן, לפני הכל, תגדירו מה הייתם רוצים להשיג, בכל תחום בחייכם שבו אתם שואפים להיות אסרטיביים.

האם המטרה היא להשיג קידום? להוביל שינוי ארגוני? רשמו לעצמכם את מטרת העל ופרקו אותה לכמה מטרות ביניים

אסרטיביות - כללי התנהגות:
אסרטיביות היא תכונה הקשורה לעולם הקומוניקציה בין בני אדם. אי לכך, אימוץ התנהגות אסרטיבית מחייב אותנו לנהוג ע"פ כללי התקשורת בנינו.
אמצו סגנון תקשורת מקשיב. המכשול הראשון בפני התנהגות אסרטיבית הוא חוסר היכולת להקשיב. אם תצוו על עובדיכם לעשות דבר מה מבלי לשמוע אותם, מבלי להקשיב לצרכיהם – תיכשלו במהרה.
אך עם זאת, עליכם לדעת מתי להפסיק להקשיב ולהתחיל לעשות – עמדו על שלכם, אך עשו זאת בצורה הגונה ומכבדת.
להלן המתכון המהיר לאימוץ התנהגות אסרטיבית:
לצורך הדוגמא נתאר מקרה שבו הבוס מבקש מכם לבצע מטלה קשה, ולכם אין את הזמן לבצע זאת מבלי לפגוע בשאר הפעילויות שלכם. אבל ברור לכם שסירוב לבוס יגרור השלכות מצדו. אז מה עושים:
  • תאר את מצבך "אני עמוס מאוד כרגע"
  • הבע רגש/אמפטיה "אני מבין שהדוח הזה מאוד חשוב ושאתה רוצה שאני אכתוב אותו"
  • הגדר גבולות גזרה שאתה לא מוכן לחרוג מהם "לא אוכל לכתוב את הדוח בנוסף לשאר המטלות שביקשת ממני לבצע, אני עמוס מאוד"
  • הצע פתרון/דרך פעולה "אני מציע שנעשה תעדוף מחדש של המשימות שלי, ונקבע מה ניתן לדחות בכדי שאוכל להתפנות לכתיבת הדוח אם זה כ"כ חשוב לך"
התנהלות שכזו מאפשרת לכם לעמוד על שלכם ולא לוותר, אבל לעשות זאת באלגנטיות, מבלי לפגוע או להיפגע. אני מבטיח לכם שהתנהלות כזו יכולה לקדם אתכם בצורה משמעותית מול כל אחד.

אסרטיביות - תובנה לסיכום:
לא תמיד צריך להיות אסרטיביים, ישנם מצבים שבהם צריך להיות אגרסיביים או פאסיביים. למשל, אם קיבלנו החלטה לפטר עובד, אין הרבה מנוס כאן מאשר להיות טיפה אגרסיביים (אתם מכירים פיטורים שלא פוגעים במפוטר.....) גם להיות פאסיביים לפעמים חשוב, למשל, כשאנחנו רוצים לחזק בטחון של עובד, ורוצים להעניק לו את כל הבמה (בפגישה ניהולית למשל), לא יזיק להיות פאסיביים ולאפשר לו להוביל (אפילו אם זה על חשבוננו במעט)

חברת "רניהול" מקיימת סדנאות אסרטיביות בארגונים.

שתפו את המאמר